Sunday, January 23, 2011

Pertemuan semalam, hari ini dan esok

Pertemuan semalam 
manisnya bagai madu yang diteguk 
segalanya indah 
membalut hati resah untuk tenang 
lupa pada kisah silam 
yang pilunya bukan kepalang

Pertemuan hari ini 
terasa madunya kian susut 
entah ... 
tertahankan ia pada hukum alam 
menghakis sirna yang mendatang 
kekal pada azali kejadian

Pertemuan hari esok 
makin sukar untuk aku meramalkan 
mungkin kemanisan itu akan hilang terus 
tapi aku pasti 
madu itu pasti akan kembali terisi 
andai pertemuan dulu 
diabadikan sebagai penentu hari ini dan esok.

Kau datang lagi.. 
Kala aku sendiri 
kau datang lagi 
menghamparkan duri-duri 
menikam batin ini 
dengan ganasnya 
tiada rasa simpati

Aku tahu 
kau telah berjanji 
akan mengheretku bersamamu 
selagi aku bernyawa 
dan terus berjuang 
menuju jalan yang telah disuratkan

Kau tak pernah puas 
dengki dengan kejayaanku 
benci dengan perlakuanku 
malah kau campakan aku 
agar aku terjatuh seperti dirimu

Usahlah dikau berselindung 
aku tahu siapa engkau 
dan siapa aku

Insan............. 
bila kita mencermin diri, 
adalah sebaliknya 
seminit dengan mendalam 
engkau menatap 
engkau tanya satu soalan 
kepada insan dicermin 
untuk siapakah engkau 
sememangnya.................